Rörstrand och Iittalas Vintageservice i hela landet – kunden lämnar in begagnat glas och porslin till försäljning

Efter en framgångsrik pilotlansering av Rörstrand och Iittala Vintageservice lanseras tjänsten, från och med 2 juni, på bred front. Servicen inleddes hösten 2020 och är en del i Fiskars Groups arbete att utforska möjligheterna inom cirkulär ekonomi. Det uppskattade konceptet innebär att konsumenten lämnar in begagnat glas och porslin till försäljning i Rörstrands- och Iittalabutiker. Dessa föremål säljs sedan vidare att älskas och användas i nya hem.

– Det känns jättekul att låta historien få fortsätta med Vintageservice. Vi har fått positiv feedback från konsumenterna, som gillar det enkla konceptet samt möjligheten att hitta den sista pusselbiten i sina glas- och porslinssamlingar, säger John Malmqvist – Senior Manager Retail, Sverige.

Pilotlanseringen av Rörstrand och Iittala Vintageservice inleddes hösten 2020 i fem utvalda butiker. Redan då hade Fiskars Group målet att på sikt kunna erbjuda tjänsten i alla egna butiker. Från och med 2 juni i år utökas tjänsten och lanseras i övriga Iittala Outlets.

Kärnan i Vintageservice är att konsumenten lämnar in begagnat glas och porslin från Rörstrand och Iittala till försäljning. Produkterna bedöms och prissätts direkt på plats av butikssäljaren och i utbyte får konsumenten ett presentkort som är giltigt i samtliga Iittala outlets, Iittala stores och Rörstrand store.

– Vi ser att konsumenterna uppskattar den öppna dialogen med våra säljare i butiken. Det ger en bra förståelse för mekaniken bakom prissättningen, säger John Malmqvist.
De inlämnade produkterna ingår sedan i butikens Vintageavdelning där utbudet varierar beroende på vad som kommer in.

arkivbild Rörstrand