Ökad onlineförsäljning av vårblommor – och kassorna flyttas utomhus

Våren är den viktigaste försäljningsperioden för svenska trädgårdsmästare och växthusen är nu fyllda med blommor och växter. Men i Coronavirusets kölvatten följer rejält minskad efterfrågan på växter. I normala fall sker merparten av svensk växtförsäljning under våren, då miljontals penséer, tulpaner, minipåskliljor, pelargoner och andra växter lämnar växthusen för att hamna i hem och trädgårdar runt om i Sverige.

De tulpanodlare som i dagsläget klarar sig bäst är de som säljer till dagligvaruhandeln. Speciellt de dagligvarubutiker som erbjuder tulpaner i sin online-försäljning har fortsatt god försäljning.

Vår förhoppning är att fler butiker lägger till tulpaner och även andra växter i sitt online utbud eftersom det skulle underlätta distributionen, säger Robert Henriksson.

Det finns redan många butiker och kedjor som jobbar med kreativa försäljningslösningar. Blomsterbutiken Blomsterpigan erbjuder till exempel Drive Through och plantskolan Flyinge Plantshop har flyttat ut sina kassor utomhus för att få folk att komma trots oro för coronavirus.

källa/ foto: Blomsterfrämjandet