Miljötänk med duschtoalett från GROHE

Hygieniska och miljövänliga. Vinsterna med smarta duschtoaletter, även kallade ”japanska toaletter”, är många jämfört med traditionella wc-stolar. Trots fördelarna ställer sig många svenskar fortfarande tveksamma till att ha en i hemmet. Det visar en ny undersökning från sanitetsleverantören GROHE.

Ny teknik och innovation sägs många gånger vara lösningen på utmaningar inom miljö och hållbarhet. Ett exempel på detta är inom sanitetsområdet. Duschtoaletter har använts flitigt i Asien under många år och har flera miljömässiga fördelar jämfört med de WC-stolar vi är vana vid i Norden. Genom att istället använda en duschtoalett går det att kraftigt minska användningen av toalettpapper. Detta i sin tur gör att skogsskövling från pappersproduktion går att minska.

En ny undersökning från sanitetsleverantören GROHE visar dock att de moderna och miljövänliga toaletterna ännu är främmande för många svenskar. Endast en av fem har någon gång använt en duschtoalett, i Sverige eller i utlandet. 15 procent svarar att de skulle vilja ha en duschtoalett i sitt hem. Samtidigt uppger fyra av tio svenskar att de inte vet vad en duschtoalett är.

– Att tänka på hållbarhet i hemmet handlar om mycket mer än att se över sin elförbrukning eller sluta flyga. Även de mest självklara sakerna i vardagen, som ett toalettbesök, kan göra stor skillnad för miljön. Duschtoaletter är ett bra exempel på hur det går att minska sin klimatpåverkan genom innovation, utan att tumma på livskvalitén, säger Christina Holmberg, marknadschef för GROHE Sverige.

källa/ foto: GROHE Sverige