Lugnt, ätbart och högteknologiskt – Plantagen presenterar årets trädgårdstrender

Coronapandemin har fått många svenskar att förändra sin vardag där trädgård och grönska spelat en mycket betydelsefull roll hos svenskarna, inte minst för återhämtningens skull. Även tekniken har flyttat ut till trädgården och intresset för innovativa och högteknologiska lösningar ökar bland konsumenterna. Detta är några av slutsatserna som går att läsa i första släppet av Plantagens årliga rapport Växttrender för 2021.

För tionde året i rad presenterar Plantagen rapporten Växttrender som består av en kvantitativ konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval med 2219 respondenter i Sverige samt ett flertal intervjuer med experter inom växter, trender och inredning. Växttrender 2021 är uppdelad i fem delar som släpps löpande under året och årets första rapport fokuserar på trädgårdstrender och gröna rum – en grönskande fristad.

Trädgård och grönområden har minst sagt fyllt en viktig funktion under coronapandemin och 40 procent uppger att de på grund av detta spenderat mer tid utomhus.  Dessutom har utomhusytor fyllt en viktig social roll i en tid då vi inte kunnat umgås inomhus som förr.

Forskning visar att tid spenderad i trädgård och natur har en positiv påverkan på vårt välmående. Grönskan har under pandemin spelat en mycket viktig roll för återhämtning bland svenska konsumenter där 78 procent uppges söka sig till naturen för att få avkoppling och kunna stressa ned, både psykiskt och fysiskt.

– Vi har sett under pandemin att många som arbetat hemma sökt sig till naturen. Det har blivit en slags corona-anpassning att vistas mer i naturen, säger Mare Löhmus Sundström, forskare vid Karolinska Institutet.

Rapporten visar även att intresset för odling och trädgård är fortsatt högt och stabilt bland svenska konsumenter. Ungefär varannan person uppges vara intresserad av odling och trädgård där främsta skälen till att göra det handlar om att det fyller en funktion, exempelvis att det är hållbart, snarare än bara för nöjes skull. Även svenskars intresse för att odla ätbart är fortsatt högt där 47 procent uppger att de odlar sina egna ätbara växter.

– Vi ser ett stort intresse för kategorin odla ätbart hos konsumenterna, som verkligen hållit i sig under pandemin. Man vill till exempel gärna odla egna morötter och potatis, säger Hans Jensen, kategoriansvarig på Plantagen.

Viktigast för svenskarna när de väljer växter och blommor till sin uteplats är att de är lättskötta. Det tredje viktigaste är att växterna kan leva länge och en tydlig trend är nya tekniska lösningar som underlättar just detta. Det smarta hemmet flyttar ut i trädgården både gällande underhållning och teknik för att underlätta trädgårdsarbetet och hålla växterna vid liv längre. Intresset för innovativa lösningar i trädgården ökar bland svenskarna och 12 procent av konsumenterna har idag smart-gardening-teknik.

– Trädgården blir allt mer högteknologisk i takt med innovativa lösningar som hjälper oss att ta hand om den, säger Stefan ”Trendstefan”, trendexpert. 

källa/ foto: Plantagen