Läs om höstens nyheter på Formex – temadagar och ny hallindelning

Formex får i augusti ny produkt- och hallindelning, och dessutom speciella temadagar där branschaktuella frågor tas upp.
– Vi tajtar till greppet om Formex för att möta en bransch i snabb förändring, något som också skapar nya möjligheter, säger Lotta Ahlvar som är operativ projektledare för Formex.

”It matters” är det övergripande temat för Formex som äger rum på Stockholmsmässan 20-23 augusti. It matters handlar om hållbarhet och om hur vi interagerar med omvärlden. Om att värdesätta produkter och föremål på ett nytt sätt som en förutsättning för vår överlevnad och framtid. Nya material och processer går hand i hand med traditionellt hantverk och gammal klokskap.

En av flera spännande nyheter på Formex i augusti är de speciella temadagar där branschaktuella ämnen tas upp, och där tongivande experter och profiler inom varje område kommer att medverka. Navet för temadagarna blir en ny inspirations- och kunskapsscen i Hall B.

Formex temadagar:
Tisdag 20 augusti: Retail / Detaljhandel
Onsdag 21 augusti: Sustainability / Hållbarhet
Torsdag 22 augusti: Colours & Trends / Färger &Trender
Fredag 23 augusti: Branding / Varumärkesstrategi

Ny indelning av produktområden och hallar är en annan nyhet:
Hall A: Dining, Scandivanian Living, Lifestyle Living
Hall B: Kids & Giving, Adding, Upcoming
Hall C: Garden & Living, Wellbeing

– Syftet med den nya indelningen är att det ska bli smidigare att hitta utifrån produktområde, orderläggning och leverantör, samt skapa ett bättre flöde i hallarna. Vi möter också ett önskemål från Formex besökare om att förtydliga våra produktområden, berättar Lotta Ahlvar.
– Sammantaget tror jag att förändringarna skapar en dynamisk och mer spännande mässa.

Ett produktområde Lotta Ahlvar tror blir extra hett är Wellbeing, något som präglar våra hem allt mer:
– I hemmet ryms numera även den personliga träningen och intresset för välmåendet. Den designade yogamattan som står ihoprullad i vardagsrummet och de färgglada löparskorna på skohyllan i hallen blir nya accessoarer och livsstilsmarkörer, liksom det trendiga doftljuset i badrummet.

– En annan tydlig trend är att vi umgås allt mindre framför tv:n i vardagsrummet, utan mer och mer i köket och runt det dukade bordet. Allt inom detta område hittar man i Dining-avdelningen.

källa/ foto: Formex