Kockums emaljerade kärl har gjort come-back

Kockums emaljerade kärl och grytor var stapelvara i svenska hem i över hundra år. De flesta som föddes på 1900-talet har blivit serverade ur dessa vackra kastruller och formar. Snart ett halvt sekel senare gjorde varumärket Kockums Jernverk i höstas comeback med ett uppdaterat sortiment emaljerade köksprodukter.

-Målet är att bli en ledande global aktör precis som Kockums var innan plasten tog över, säger Rickard Andersson som leder de vackra och hållbara produkternas återtåg.

-För två år sedan ansökte jag om att få ta över varumärket Kockums Jernverk och nu är det registrerat i Europa, USA, Kina och flera andra stora marknader.

-Helst skulle jag vilja tillverka i Sverige men den kompetensen finns inte längre, förklarar Rickard som siktar på att snabbt ta marknadsandelar från mer namnkunniga konkurrenter. Det nya sortimentet kommer att säljas hos stora butikskedjor inom husgeråd och inredning, men även online hos webbutiker med rätt profil.

På storhetstiden var Kockums världstvåa inom husgeråd. Familjen Kockum drev företaget i 4 generationer, över glansperioden på 1950-talet då företaget hade 2000 anställda i Kallinge och Ronneby. 1971 hade plasten erövrat folkhemmet och tillverkningen av de berömda emaljerade och rostfria kokkärlen upphörde.

-Vi har skruvat en aning på det nordiska i paletten, finjusterat färger och anpassat intrycket utan att kompromissa med det historiska arvet, förklarar Rickard. Idag går intresset för design, matlagning och hållbarhet hand i hand och jag är övertygad om att vi ligger rätt i tiden – ännu en gång.

Det noga utvalda startsortimentet innehåller både kastruller, stekgrytor, ugnsformar och tillbringare; allt i olika storlekar och färgkombinationer och av högsta kvalitet.