Fiskars lanserar för första gången en kläd- och accessoarkollektion

Våren 2021 lanserar Fiskars för första gången någonsin en kläd- och accessoarkollektion. Fiskars har skapat en kapselkollektion för såväl trädgårdsarbete som utomhusaktiviteter i stadsmiljö, designad av mode- och textildesignern Maria Korkeila.

Samtida mode och funktionalitet går hand i hand i Fiskars nya kapselkollektion, designad av Maria Korkeila. Kollektionen består av moderna trädgårdskläder och accessoarer i nordisk design och knyter an till Fiskars finska rötter och hantverkshistoria. Fiskars kollektion av Maria Korkeila premiärvisades på Pitti Uomo i Florens, Italien, i januari 2020 och lanserar nu våren 2021.

”Precis som för all Fiskars design utgörs kollektionens grund av viljan att skapa innovativa och meningsfullt designade produkter, som ger bästa möjliga förutsättningar för kreativitet i vardagen” säger Marika Orkamo, SVP och Brand & Marketing på Fiskars.

Kollektionens 12 delar visas upp i en jordnära färgskala och med naturinspirerade mönster. Samtliga plagg och accessoarer är tillverkade av organiska och återvunna material, däribland veganskt läder baserat på äpplen. Samtliga plagg har också producerats inom EU av socialt ansvarstagande leverantörer.

”Fiskars har en tradition av att skapa nytänkande produkter, den ikoniska saxen med orange handtag är ett exempel”, säger designern Maria Korkeila. ”Det är just detta design-DNA som jag velat införliva i kollektionen.”

Kollektionen finns tillgänglig i begränsad upplaga på fiskars.com från mars 2021.

källa/ foto: Fiskars