Sagaform gör en nylansering – ”klassisk, svensk design med tydlig funktion”

I över 25 år har Sagaform skapat inredning för hem i hela Europa. Under resans gång har man blivit ett välkänt och omtyckt varumärke. För att nå en ännu bredare publik väljer man nu att vässa och förtydliga sin identitet. Målet med nylanseringen är tydligt; det ska finnas minst en Sagaform-produkt i varje svenskt hem.

När Sagaform startade på Sagagatan i Borås var man ett varumärke som stod för klassisk, svensk design med tydlig funktion och gärna med en lekfull twist. En identitet man jobbat hårt för att hitta tillbaka till under det senaste året.

– Som många äldre företag och varumärken så behöver man ibland sätta sig ner och titta över vart man hamnat. Det man gjort bra och mindre bra under resans gång. Sagaform är ett anrikt varumärke med mycket känsla, historia och stark kännedom. Vi vill försöka hitta tillbaka till den identitet som Sagaform startade med, men med en modernare touch, säger Christer Hallberg, VD på Sagaform.

För nya Sagaform är djupet lika viktigt som ytan. Det finns alltid en extra tanke med produkterna man tar fram. Produkter som tillför mer än vad de kostar och som håller år, efter år, efter år. För Sagaform är traditioner en viktig del av varumärkets DNA, stora som små, just för att det är stunder man samlas tillsammans.

– Arbetet med Sagaform har pågått en tid och börjat synas i produktlanseringar senaste året, men den nya uppdaterade versionen kommer framför allt visas hösten 2021. Bland annat har vi finjusterat och effektiviserat design- och inköpsprocessen vilket i sin tur leder till färre men mer noggrant utvalda och genomarbetade produkter, förklarar Beatrice Lindgren, koncept- och inköpsansvarig på Sagaform AB.

Sagaforms nya sortiment är uppdelat i tre kategorier – dekoration, kök och uteliv. Alla med skandinavisk design och en tydlig funktion. Produkter som är enkla att tycka om, och enkla att ge bort.

källa/ foto: Sagaform